کد مطلب:188812 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:153

آثار نیک و بد تعلیم، متوجه معلمان
ارزش علم و اهمیت كار تعلیم و تعلم، در حقیقت به موضوع آن بستگی دارد؛ یعنی هر چه موضوع علم و چیزی كه معلم می خواهد آن را به متعلم بیاموزد، ارزنده تر و ضروریتر باشد، ارزش تعلیم و تعلم آن هم بیشتر است. و به عكس، هر گاه موضوع مورد تعلیم، كاری كم ثمر یا بیهوده یا مضر باشد، آموزش آن هم بی ارزش، بلكه ضد ارزش است.

در چنین صورتی نه تنها معلم اجر و ارجی ندارد، كه به میزان آثار زیانبار تعلیم نادرست خود، و به مقدار انحرافی كه در دانشجو پدید آمده، مسؤول خواهد بود و خسارت خواهد دید.

امام باقر (ع) در این باره فرموده است:

هر كس دری از هدایت و سعادت بر روی خلق گشاید و ارزش ها را به آنان تعلیم دهد، همان پاداشی را خواهد داشت كه به هدایت یافتگان و عمل شایسته ی آنان تعلق گیرد، بی آن كه از پاداش ایشان كم شود. هر كس دری از گمراهی بر روی مردم بگشاید و مطالب زشت و گمراه كننده به آنان بیاموزد، گناهی به اندازه ی گناه همه ی كسانی خواهد داشت كه در نتیجه ی درس های او به گمراهی افتاده و زشتی گرفتار شده اند. بی آن كه از گناه خود گمراهان و زشت كرداران چیزی كاسته شود [1] .


[1] من علم باب هدي فله مثل اجر من عمل به و لاينقص اولئك من اجورهم شيئا و من علم باب ضلال كان عليه مثل اوزار من عمل به و لا ينقص اولئك من اوزارهم شيئا. اصول كافي 1 / 35، باب ثواب العالم و المتعلم حديث 4.